![]() |
||
![]() |
||
![]() |
||
Załącznik do zarządzenia Prezydenta Miasta Kalisza Nr 183/2009 z dnia 17.04.2009r |
||
REGULAMIN ORGANIZACYJNY Domu Pomocy Społecznej w Kaliszu
ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne § 1.
Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Kaliszu zwany dalej „ Regulaminem” określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o: 1) Prezydencie – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Kalisza, 2) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Domu Pomocy Społecznej, 3) Zastępcy Dyrektora - należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Domu Pomocy Społecznej, 4) Domu – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Kaliszu, 5) Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć dział, zespół lub samodzielne stanowiska pracy w Domu, 6) Kierownikach komórek organizacyjnych – należy przez to rozumieć kierowników działów, zespołów.
ROZDZIAŁ II Organizacja Domu
§ 3.
1. Dom jest jednostką organizacyjną Miasta Kalisza działającą w formie jednostki budżetowej. 2. Dom jest jednostką pomocy społecznej stałego pobytu dla 180 osób przewlekle somatycznie chorych, dorosłych, obojga płci, wymagającym całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności. 3.. Siedziba Domu mieści się w Kaliszu.
§ 4. 1. Struktura Organizacyjna Domu: 1) Dyrektor, 2) Zastępca dyrektora, 3) Główny księgowy, 4) dział socjalno – terapeutyczny, 5) dział finansowo – księgowy, 6) dział gospodarczy, 7) zespoły pielęgnacyjno – opiekuńcze: a) I zespół pielęgnacyjno – opiekuńczy, b) II zespół pielęgnacyjno – opiekuńczy, c) III zespół pielęgnacyjno – opiekuńczy, 8) stanowisko ds. administracyjnych, 9) stanowisko ds. kadrowych, 10) stanowisko ds. organizacyjnych, 11) stanowisko ds. BHP, 12) kapelan. 2. Komórkami organizacyjnymi Domu kierują: 1) działu – kierownik działu, 2) zespołu - kierownik zespołu. 3. Schemat organizacyjny Domu stanowi załącznik do Regulaminu Organizacyjnego.
Rozdział III Zasady kierowania Domem oraz kompetencje kierowników komórek organizacyjnych
§ 5.
1. Domem kieruje Dyrektor zatrudniany i zwalniany przez Prezydenta Miasta Kalisza. 2. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy zastępcy dyrektora, głównego księgowego i kierowników działów. 3. Dyrektor kieruje Domem jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta Miasta Kalisza. 4. Do Dyrektora Domu należy w szczególności : 1) organizowanie pracy Domu, 2) wykonywanie czynności w sprawach z zakresu pracy za pracodawcę oraz prowadzenie polityki kadrowej Domu, między innymi powoływanie Zastępcy Dyrektora 3) zarządzanie mieniem Domu i reprezentowanie go na zewnątrz w ramach pełnomocnictwa, o którym mowa w ust.3, 4) ustalanie planów dochodów i wydatków Domu oraz ponoszenie odpowiedzialności za finanse Domu, 5) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań Domu, 6) wydawanie zarządzeń wewnętrznych, 7) nadzór i kontrolowanie pracy działów i stanowisk pracy, bezpośredni nadzór nad: a) działem gospodarczym, b) stanowiskiem ds. kadrowych, c) stanowiskiem ds. administracyjnych, d) stanowiskiem ds. organizacyjnych, e) kapelanem, 8) nadzorowanie pracy Zastępcy Dyrektora i Głównego Księgowego. 5. Dyrektora podczas jego nieobecności zastępuje Z-ca Dyrektora, a w razie jego nieobecności inny upoważniony przez Dyrektora pracownik. Upoważnienie do zastępowania powinno mieć formę pisemną i znajdować się w aktach osobowych osoby upoważnionej.
§ 6.
Do zadań Zastępcy Dyrektora Domu należy w szczególności : 1) ścisłe współdziałanie z Dyrektorem Domu oraz Głównym Księgowym, 2) zastępowanie Dyrektora Domu podczas jego nieobecności, 3) koordynowanie działalności oraz bezpośredni nadzór nad realizacją zadań : a) działu socjalno – terapeutycznego, b) zespołów pielęgnacyjno – opiekuńczych, 4) współpraca z Dyrektorem i kierownikami komórek organizacyjnych Domu w zakresie planowania i realizacji najważniejszych zadań DPS, 5) podejmowanie inicjatyw mających na celu poprawę funkcjonowania Domu.
§ 7.
1. Do zadań Głównego Księgowego Domu należy w szczególności : 1) prowadzenie rachunkowości Domu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, 2) kierowanie i nadzorowanie całokształtu zadań związanych z obsługą finansowo – księgową Domu, 3) przygotowywanie projektu zasad rachunkowości i nadzór nad ich stosowaniem, 4) pełnienie obowiązków kierownika Działu Finansowo – Księgowego, 5) opracowywanie planów finansowych Domu, 6) nadzorowanie prawidłowego wykonania budżetu Domu i przestrzegania dyscypliny finansowej. 2. Szczegółowe uprawnienia i obowiązki Głównego Księgowego określają odrębne przepisy.
§ 8.
1. Do zadań kierowników działów należy w szczególności : 1) organizowanie pracy podległych działów, koordynowanie działań i kontrola pracy pracowników działów, 2) udzielanie pracownikom instruktażu o charakterze merytorycznym i formalnoprawnym w zakresie zadań realizowanych przez poszczególne działy, 3) nadzór nad kompleksowym realizowaniem zadań w powierzonym zakresie, 4) nadzorowanie terminowego i rzetelnego załatwiania spraw zgłaszanych przez mieszkańców Domu, 5) ocena efektywności pracy podległych pracowników, 6) wnioskowanie o nagradzanie, karanie i zwalnianie pracowników. 2. Kierownika w czasie nieobecności zastępuje osoba przez niego upoważniona.
§ 9.
Do zadań kierowników zespołów należy w szczególności: 1) organizowanie i nadzorowanie pielęgnacji mieszkańców, 2) wydawanie środków pomocniczych i leków zleconych przez lekarza, 3) dbałość o zachowanie porządku i czystości w pokojach mieszkańców, 4) prowadzenie obowiązującej dokumentacji zespołu.
§10.
Uprawnienia i odpowiedzialność poszczególnych pracowników określają indywidualne zakresy czynności ustalone przez Dyrektora Domu.
§ 11.
Bezpośredni nadzór merytoryczny nad działalnością Domu sprawuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kaliszu.
ROZDZIAŁ IV Zadania komórek organizacyjnych Domu
§ 12.
Do zadań działu socjalno - terapeutycznego należy w szczególności : 1) opracowywanie i realizowanie planów indywidualnej opieki, 2) tworzenie atmosfery sprzyjającej pełnej adaptacji mieszkańców oraz ich aktywizacji, a także pomoc w zaspokajaniu potrzeb z uwzględnieniem osobowości i zainteresowań mieszkańców, 3) pomoc mieszkańcom w nawiązywaniu i podtrzymywaniu więzi z rodzinami oraz integracja ze środowiskiem lokalnym i poza lokalnym, 4) prowadzenie terapii zajęciowej stosownie do możliwości i potrzeb mieszkańców, 5) prowadzenie zajęć kulturalno – oświatowych i rekreacyjnych, 6) dbałość o dobrą kondycję psychiczną i prawidłowe stosunki międzyludzkie wszystkich mieszkańców oraz pomoc w rozwiązywaniu konfliktów, 7) prowadzenie działań mających na celu zabezpieczenie potrzeb religijnych i duchowych mieszkańców.
§ 13.
Do zadań działu finansowo – księgowego należy w szczególności : 1) prowadzenie rachunkowości Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami, 2) racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wykonanie zadań wynikających z przyjętych planów, 3) prowadzenie gospodarki magazynowej i kasowej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami , 4) terminowe sporządzanie list płac, list zasiłków chorobowych i rodzinnych, rozliczenia z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz prowadzenie pozostałej dokumentacji wynikającej z przepisów prawa finansowego, 5) organizowanie i rozliczanie inwentur zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, 6) prawidłowa i terminowa realizacja wszelkich zobowiązań finansowych.
§ 14.
Do zadań działu gospodarczego należy w szczególności : 1) dokonywanie zakupów artykułów spożywczych i technicznych, 2) wykonywanie usług pralniczych i szwalniczych dla mieszkańców Domu, 3) utrzymywanie w stałej sprawności technicznej maszyn i urządzeń oraz dbałość o należytą ich eksploatację, 4) utrzymywanie czystości i porządku w obiektach Domu i na terenie posesji, 5) przygotowywanie posiłków zgodnie z technologią i wydawanie ich mieszkańcom zgodnie z gramaturą, jadłospisami i zaleceniami dietetyka, 6) analiza rynku pod kątem racjonalnego wykorzystania środków finansowych Domu,
7) wykonywanie własnym środkiem transportowym przewozu mieszkańców Domu do specjalistycznych poradni lekarskich i zakładów leczniczych oraz w innych uzasadnionych przypadkach,
8) wykonywanie przewozu osób niepełnosprawnych w ramach współpracy z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej podległymi Miastu Kalisz.
§ 15.
Do zadań zespołów pielęgnacyjno - opiekuńczych należy w szczególności: 1) opieka pielęgnacyjno – opiekuńcza, rehabilitacyjna , czuwanie nad zdrowiem i bezpieczeństwem mieszkańców, 2) zabezpieczenie mieszkańców w leki zlecone przez lekarza, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, 3) prowadzenie dokumentacji leczniczej mieszkańców, 4) wykonywanie zabiegów zlecanych przez lekarza, 5) wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych mających na celu utrzymanie czystości mieszkańców, 6) prowadzenie rehabilitacji i gimnastyki , 7) dbanie o stan sanitarno – porządkowy w części zamieszkałej przez mieszkańców Domu, 8) sporządzanie jadłospisów zgodnie z normami z uwzględnieniem zaleceń lekarza i opinii samorządu mieszkańców.
§ 16.
Do zadań stanowiska do spraw administracyjnych należy w szczególności : 1) obsługa centrali telefonicznej i faxu, 2) załatwianie spraw związanych z przygotowaniem pism, ich wysyłaniem i przyjmowaniem korespondencji, 3) kompletowanie i przechowywanie aktów prawnych i podstawowej dokumentacji dotyczącej Domu.
§ 17.
Do zadań stanowiska do spraw kadrowych należy w szczególności : 1) prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych pracowników Domu, 2) prowadzenie dokumentacji akt osobowych w sposób zgodny z przepisami w tym zakresie, 3) kompletowanie dokumentów pracowników przechodzących na emeryturę lub rentę chorobową i przekazywanie do ZUS, 4) prowadzenie archiwum Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 18.
Do zadań stanowiska do spraw organizacyjnych należy w szczególności : 1) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z ustawą- Prawo zamówień publicznych i prowadzenie związanej z tym dokumentacji, 2) koordynowanie terminowej realizacji rocznego planu kontroli wewnętrznej oraz organizowanie zleconych przez dyrektora wewnętrznych kontroli bieżących, 3) przygotowanie projektów wewnętrznych aktów prawnych, 4) prowadzenie rejestru skarg i wniosków.
§ 19.
Do zadań stanowiska do spraw BHP należy w szczególności : 1) nadzór nad przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na terenie Domu zgodnie z przepisami w tym zakresie, 2) organizowanie wewnętrznych szkoleń pracowników Domu w zakresie BHP, 3) prowadzenie dokumentacji Domu w zakresie BHP.
§ 20.
Do zadań kapelana należy w szczególności : 1) odprawianie Mszy św. w kaplicy Domu, 2) odprawianie nabożeństw pogrzebowych oraz dokonywanie pochówku na cmentarzu, 3) organizowanie spotkań z mieszkańcami Domu dotyczących sfery duchowej, 4) współpraca z pracownikami działu socjalno – terapeutycznego.
§ 21.
Wszystkie komórki organizacyjne zobowiązane są do współpracy i wzajemnego informowania się o wszelkich sprawach istotnych dla prawidłowego funkcjonowania Domu, a zwłaszcza dla optymalnego zabezpieczenia potrzeb mieszkańców.
§ 22.
Działalność pracowników Domu może być uzupełniona pracą wolontariuszy.
ROZDZIAŁ V
Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów normatywnych
§ 23.
1. Podpisywanie pism i udzielanie informacji: 1) czeki, przelewy i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków i materiałów podpisuje Dyrektor i Główny Księgowy, 2) w czasie nieobecności Dyrektora i Głównego Księgowego dokumenty bankowe podpisują osoby uprawnione na bankowej karcie wzoru podpisów, 3) plany, sprawozdania, informacje i pisma różne wychodzące na zewnątrz Domu podpisuje Dyrektor, 4) informacji o działalności Domu udziela Dyrektor , 5) kierownicy komórek organizacyjnych udzielają informacji z zakresu ich działalności, 6) pozostali pracownicy Domu mają prawo udzielenia informacji za zgodą przełożonego z zakresu przydzielonych im zadań.
2. Udzielenie informacji może się odbywać z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych.
ROZDZIAŁ VI Kontrola wewnętrzna i zasady Przyjmowania skarg i wniosków
§ 24.
Kontrolę wewnętrzną w Domu sprawują: Dyrektor, Zastępca Dyrektora, Główny Księgowy, kierownicy działów, kierownicy zespołów, zobowiązani do tego inni pracownicy oraz powołane przez Dyrektora komisje.
§ 25. Dyrektor Domu w drodze zarządzenia określa tryb i zasady przeprowadzania kontroli wewnętrznej.
§ 26.
1. Przyjęcia interesantów odbywają się codziennie w komórkach organizacyjnych w godzinach pracy Domu. 2. Załatwianie indywidualnych spraw interesantów odbywa się zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 27.
W sprawach skarg i wniosków interesantów przyjmuje w godzinach urzędowania Dyrektor Domu.
§ 28.
Dom prowadzi rejestr wpływających skarg i wniosków.
ROZDZIAŁ VII Postanowienia końcowe
§ 29.
Obowiązki Dyrektora jako pracodawcy, obowiązki pracowników Domu, zasady dyscypliny oraz inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Regulamin Pracy Domu wprowadzony zarządzeniem Dyrektora.
§ 30.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Domu rozstrzyga Dyrektor.
§ 31.
Zasady rachunkowości Domu Dyrektor określi zarządzeniem.
§ 32.
Regulamin organizacyjny przygotowany przez dyrektora wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Prezydenta Miasta Kalisza.
§ 33.
Zmian w regulaminie organizacyjnym dokonuje się w trybie określonym dla jego nadania.
|
||